Persoonlijk Leiderschap?
Vaak wordt er tegenwoordig gesproken over persoonlijk leiderschap. Maar wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld? Je kunt stellen dat er geen goed leiderschap is zonder persoonlijk leiderschap. Leiderschap nemen over jezelf en je eigen gedrag. Maar welke competenties horen daar dan bij?
Stephen Covey heeft een boek geschreven: “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” en hij is een echte inspirator als het aankomt op persoonlijk leiderschap. De competenties die nodig zijn voor leiderschap zijn ook toe te passen op persoonlijk leiderschap.
Deze competenties zijn:
- Je bent in staat te inspireren en te motiveren;
- Je bent integer en eerlijk;
- Je bent resultaat gericht;
- Je bent in staat om samen te werken;
- Je bent iemand die relaties bouwt.
Door te inspireren kan je zorgen dat medewerkers meer betrokken worden. Je kunt zorgen dat er groei en ontwikkeling ontstaat op de werkvloer. Hierdoor ontstaat ook sneeuwbaleffect. Alleen met inspireren kom je er niet, je zult ook moeten laten zien waar het om gaat. Laat het grotere doel zien, waar doen we het voor en waarom ben jij belangrijk in dit geheel. Hierbij is het dus essentieel om de medewerkers te betrekken in de processen. Dan creëer je een “samen” gevoel.
Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan die nieuwe tandarts die binnenkort komt werken bij jullie in de praktijk. Door de schaarste in de markt is het belangrijk dat de tandarts met succes en plezier gaat werken in de praktijk en jarenlang blijft. Dit is in het belang van de gehele praktijk en jij als praktijkmanager kan hierin de medewerkers meenemen. Zorg voor een goede ontvangst, zodat iemand zich welkom voelt. Help waar nodig en koppel terug als het misschien even wat minder gaat. Staat de juiste assistent aan de stoel bij de nieuwe tandarts? Weet de tandarts hoe het werkt in de praktijk? Wie zorgt voor de klinische begeleiding? Wat is de ervaring bij de patiënten? Inspireer, motiveer en neem de medewerkers mee in het grotere geheel.
Wees een goed voorbeeld voor jezelf en je medewerkers. Geef jezelf en anderen aandacht en ruimte. Integriteit en eerlijkheid is hierin leidend. Wees waakzaam voor “kletsen” over anderen. Ook buiten de praktijk. Dit keert zich vrijwel altijd tegen je.
Je bent resultaatgericht en de meeste praktijkmanagers zijn ook best ambitieus. Het is lastig om als praktijkmanager altijd in de lead te zijn maar het is belangrijk in deze functie om het gehele overzicht te houden. Dit kost energie en inzet, maar met jouw competenties kan je dit met jouw team echt verwezenlijken. Durf kritisch te zijn maar tegelijkertijd je ogen open te houden voor kansen en ontwikkelingen. In een praktijk is iedere dag anders en dat maakt het ook uitdagend om er iedere dag weer het beste uit te halen.
Door je kennis en ervaringen met anderen te delen zorg je ervoor dat je medewerkers van je kunnen leren. En jij kan ook vaak van je medewerkers leren, wees daar niet bang voor. Samen ben je sterker en kennis delen is ook verbreden. Probeer hierbij ook zowel positieve als negatieve zaken aan te kaarten. Successen vieren is ook belangrijk, dat schept een band en teamgevoel!
Probeer te begrijpen voordat je begrepen wordt. Vraag je af wat jouw stijl van communicatie is.
Een goede relatie met je medewerkers draagt bij aan de werksfeer, motivatie, prestatie maar ook aan werkplezier. Communicatie is leidend en goed om dit bij jezelf nog eens onder de loep te nemen. Breng je jouw ideeën over of ben je ook echt in staat om naar je medewerker te luisteren? Kunnen de medewerkers bij jou hun verhaal kwijt?
Wat altijd handig is om toe te passen is de LSD techniek, Luisteren .. Samenvatten en Doorvragen.